Torsdag

Heeeeeeeej!

Idag har jag mer energi och inte alls lika ont i armen, den gör ju fortfarande ont. Det känns som en kraftig träninsvärk idag och det är ganska skönt att det gått över så mycket :)

Jag ska försöka få ordning på mitt liv idag, plugga lite, städa och duscha! Känner mig hur äcklig som helst - har inte kunnat duscha håret sen i måndags så det har blivit att sätta upp det i en knut! Men vad gör det när man ändå bara är hemma? Uschusch, ska massera hårbotten riktigt länge idag så jag får bort all skit :) På tal om det skulle jag kunna skriva ner de olika smutsen vi har i håret och hur man får bort dom!

Det finns tre olika "kategorier" med smuts som vi kallar för fettigt hår.
Salter och mineralämnen (tex svett från hårbotten och talg) : Går bort genom att man sköljer med vattnet.
Fetter och oljor: De är olösliga i vatten, man behöver därför tillsätta en tensid alltså schampo i detta fall. Kombineringen av shacmpot och vattnet tar bort det mesta av oljor och fetterna. ( Man kan ha använt en dålig prudukt som inte går att få bort från hårstråt, det går dock inte bort då.)
Sot och damm: Det är små korn som inte går lösa i någon vätska, kornen kan till viss del gnuggas bort (massera hårbotten) och sköljas bort med vatten. Dock försvinner inte all sot och damm - det tas bort när man tillsätter schampo och sköljer med vattnet.

Nu ska jag fortsätta städa lite och dricka mycket vatten så min yrsel och huvudvärk försvinner, en promenad med Madde blir det nog sen också!

Ha en underbar dag, kramis



Ibland bara älskar man Pariseviken!
afSEFs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0